Tieneryoga

Even al het "moeten" afleggen en genieten van de afwisseling van actieve en ontspannende oefeningen.

Voor veel tieners is het leven zo hectisch dat ze soms het contact met zichzelf kwijt zijn. De combinatie van individuele oefeningen, groepsoefeningen en het luisteren naar mekaars ervaringen helpen tieners weer in contact te komen met wie ze echt zijn en met wat ze nodig hebben om evenwichtige, blije volwassenen te worden.

Een les bestaat uit yogahoudingen (zowel individueel als groepsoefeningen), ademhaling, massage, meditatie/visualisatie en tekenen. Een deel van de houdingen wordt aangebracht volgens de methode van Krishnamacharya: een vaste opeenvolging van houdingen (vinyasa) leidt naar een centrale houding. Hierdoor wordt het lichaam op een dynamische manier uitgedaagd en in evenwicht gebracht. Overtollige energie wordt afgevoerd en er ontstaat een gevoel van flow. De ademhaling loopt synchroon met de houdingen. Ademhaling, aandacht en concentratie worden vanzelf geoefend.

Kinderyoga is al spelend je lichaam ervaren. Tieneryoga kan ook nog speels zijn, naargelang de behoefte van de groep, maar bij tieneryoga maken we van het ervaren geregeld de link naar het verwoorden van die ervaring en naar gelijkaardige ervaringen in het dagelijks leven.

Aan het begin van een tieneryogales is er ruimte om te vertellen hoe je er bij zit, hoe je week geweest is. Aan het einde van de les mag je vertellen hoe je de les ervaren hebt en wat je ervan meeneemt naar het leven van alledag. Wie dat niet fijn vindt, hoeft niets te vertellen. Wie een oefening niet fijn vindt hoeft die ook niet mee te doen, een oefening in gedachten meedoen kan ook al effect hebben én zelf mogen kiezen is een goede oefening in het aanvoelen van je grenzen en het leren uiten van die grenzen.

Er kan ook gewerkt worden met vraagkaartjes over thema’s zoals: vriendschap, verbinding, stress, goed in je vel voelen, concentratie, innerlijke kracht, kwetsbaar (mogen) zijn, omgaan met emoties, ... Iedereen is vrij al dan niet iets te delen maar we merken dat de meeste tieners het leuk vinden om af en toe even stil te staan bij deze thema’s, bij wat ze voelen, ervaren en denken.
We ervaren ook hoe bepaalde oefeningen of ademhaling invloed kunnen hebben op hoe je je voelt: er is ademhaling die je rustig maakt en ademhaling die je activeert; als je in ‘de krijger’ gaat staan kan je je doelgerichtheid versterken en je moed voeden; je even helemaal terugtrekken zoals een schildpad in zijn schild helpt om bij je innerlijke rust te komen; je soepel voelen als een kat kan maken dat je soepeler wordt in je gedachten en mogelijkheden gaat zien die je eerder niet zag; door jezelf toe te laten te brullen in de leeuwhouding, zet je jezelf in de wereld en geef je ruimte aan je stem als instrument om je te uiten (lukt dat (nog) niet, is dat helemaal ok, opmerken hoe het nu voor jou is, is het belangrijkste); ….

De lichaamshoudingen zijn bij de tieners in de grond dezelfde als bij de kinderen, ze worden enkel op een andere manier aangebracht.

Yoga oefingen hebben invloed op je chakra’s en meridianen, die op hun beurt invloed hebben op je gezondheid en je emoties. Als er belangstelling voor is kunnen we daar dieper op ingaan.